Czy kask musi mieć homologację?

2015-11-09

Jazda motocyklem daje niepowtarzalną moc. Potwierdza to setki pasjonatów, którzy z niecierpliwością czekają, kiedy zacznie się kolejny sezon na jednoślady. Jednak motocyklista musi się także liczyć z tym, że nie jest jedynym użytkownikiem drogi i trzeba się dostosować do zasad panujących w ruchu ulicznym. Obowiązują go nie tylko znaki drogowe, ale także specjalna odzież motocyklowa, która ma zapewniać odpowiedni komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.

 

 

Złote zasady motocyklisty

 

Jazda motocyklem ma być przede wszystkim bezpieczna. To bezpieczeństwo zapewniają nie tylko umiejętności motocyklisty, ale przede wszystkim ubiór odpowiednio dostosowany do stylu jazdy. W tym sporcie nie zaoszczędzimy na kasku. Odpowiednia skorupa to pierwszy krok do lepszej i satysfakcjonującej jazdy na dwóch kółkach.

 

 

Wymagania, które muszą spełniać kaski motocyklowe

 

Kask jest najważniejszą częścią ubioru dla motocyklisty. Ma za zadanie ochraniać głowę w czasie każdego upadku. Do podstawowych typów kasków należą:

  • Integralne
  • Enduro
  • Szczękowe
  • Otwarte.

 

Każdy z nich jest stworzony z myślą o tym, aby w czasie jazdy zapewnić najlepszy komfort i bezpieczeństwo. Przed zakupem sprawdźmy:

  • czy skorupa dobrze przylega do głowy
  • czy składa się z dobrych jakościowo materiałów: włókna węglowego, aramidu i włókna szklanego
  • czy została zastosowana jedna z najpopularniejszych technologii P.I.M., która daje poczucie lekkości oraz sprawia, że kask jest o wiele bardziej wytrzymały
  • czy ma sprawdzoną wentylację
  • czy posiada niezwykle praktyczny system RapidFire
  • oraz czy ma w zestawie wyjmowane wnętrze całkowicie pochłaniające wilgoć z antybakteryjnego materiału.

 

 

Jedno z najważniejszych ?być albo nie być? kasku motocyklowego

 

Kasku bez homologacji nie możemy użytkować na polskich drogach. Wszystkie skorupy, które dopuszcza się do ruchu drogowego, muszą mieć wpięty wewnątrz symbol ECE R22-05. Korzystanie z kasków bez homologacji grozi grzywną. Dotyczy to także pasażera.

Europejskie standardy bezpieczeństwa ECE R22-05 są wymagane w 50 krajach. Aby kask mógł być zaopatrzony w tego typu homologację, musi przejść szereg dokładnych testów. Jednymi z najważniejszych badań są:

  • tłumienie uderzeń
  • sprawdzanie wytrzymałości
  • badanie, czy kask w czasie nagłych ruchów nie zsuwa się z głowy
  • testowanie, czy zapięcia są na 100% bezawaryjne.

 

 

 

pixel