Jak wybrać i zamontować kufer do motocykla? | 2021-05-17 |
Chcesz zwiększyć pakowność swojego jednośladu, ale nie wiesz, jaki kufer motocyklowy wybrać? Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów, aby wybrać model, który będzie miał odpowiednią pojemność i nie będzie przeszkadzał podczas codziennej jazdy. Dlaczego powinieneś mieć kufer motocyklowy?Kufer to jedno z najpopularniejszych akcesoriów motocyklowych, które można zamontować do praktycznie każdego typu jednośladu – zarówno do skutera czy motoru typu naked, jak i większego motocykla turystycznego. Do kufra można zapakować rzeczy niezbędne na dłuższą wyprawę, przewozić codzienne zakupy lub najpotrzebniejsze przedmioty do pracy. Podczas wybierania odpowiedniego modelu i rodzaju kufra musisz zwrócić uwagę na wiele aspektów - przede wszystkim na jego pojemność. Ważne jest też maksymalne obciążenie, materiał, z jakiego został wykonany, sposób i miejsce montażu oraz warunki, w jakich będzie używany. Warto też pamiętać o dodatkowych akcesoriach montażowych, dedykowanych do konkretnych modeli motocykli – czyli stelażach i płytach montażowych. Kufry to najpopularniejszy i najbardziej sprawdzony sposób na transport bagażu podczas jazdy motorem. Są one najczęściej wykonane z plastiku albo aluminium, przez co zapewniają wodoszczelność i odporność na kurz. Dzięki sztywnej i wytrzymałej konstrukcji oraz solidnemu zamknięciu na klucz zabezpieczają zawartość przed kradzieżą. Dlatego kufry w wielu przypadkach są częściej wybierane, niż równie popularne torby bagażowe lub tzw. rolki. Jaki kufer do motocykla? Opcji jest kilkaMotocyklowe kufry bagażowe dzielą się na trzy główne rodzaje – kufry miejskie, turystyczne oraz specjalne. Poza nielicznymi wyjątkami każdy rodzaj kufra możesz zamontować do praktycznie każdego rodzaju motocykla – centralnie za siedziskiem albo po obu stronach maszyny. Kufry miejskie mają pojemność od około 29 do 35 litrów i mieszczą jeden typowy kask otwarty lub podstawowe rzeczy codziennego użytku. Są wybierane głównie przez posiadaczy mniejszych motocykli lub skuterów. Ze względu na niewielki rozmiar, nie wystają one poza obrys pojazdu i nie utrudniają ciasnych, miejskich manewrów. Kufry turystyczne występują w wersjach o pojemności od około 35 do 56 litrów. Potrafią zmieścić nawet dwa kaski szczękowe lub bagaże na kilkutygodniowy wyjazd i są dedykowane do większych motocykli, np. enduro-adventure. W ich przypadku możliwe jest dokupienie akcesoriów, montowanych wewnątrz i na zewnątrz kufra, takich jak dodatkowe oświetlenie, torby i bagażniki. Kufry specjalne to kategoria, do której zaliczają się m.in. kanistry na wodę i paliwo oraz kufry na pizzę. Oferują one dodatkowe funkcje, ułatwiające korzystanie z nich w specjalnych zastosowaniach – np. kufer na pizzę Puig Cathering ma system szybkiego otwierania bez kluczyka, a kanister Kriega Rotopax jest montowany za pomocą unikalnego uchwytu, do którego można przymocować nawet 2 kanistry. Jak zamontować kufer do motocykla?Do montażu kufra niezbędne jest wykorzystanie dodatkowych elementów, takich jak stelaż i płyta montażowa. Stelaż umożliwia przymocowanie kufrów bocznych i centralnych do motocykla i jest niezbędną konstrukcją, która utrzymuje je w odpowiednim miejscu. Stelaże mają specjalne zamki zatrzaskowe, zabezpieczające kufry boczne i stanowią bazę dla płyt montażowych, do których montuje się kufry centralne. Stelaże dobiera się do marki, modelu i rocznika posiadanego motocykla, co sprawia, że otwory i śruby montażowe idealnie pasują do ramy oraz pozostałych elementów konstrukcyjnych motoru. Natomiast płyty montażowe są uniwersalne i pasują do każdego rodzaju stelaża. Dzięki temu możliwy jest szybki i samodzielny montaż kufrów. W przypadku większości motocykli – turystycznych, klasycznych czy nakedów, sprowadza się on do przykręcenia stelażu za pomocą kilku śrub, dołączonych do zestawu. W zależności od modelu jednośladu, miejsca montażu i rozmiaru kufrów, w niektórych przypadkach konieczne może być przeniesienie tylnych kierunkowskazów w inne miejsce. Jak zamontować kufer do skutera? Montaż przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku innych rodzajów motocykli – kufry boczne wymagają wcześniejszego przykręcenia do ramy skutera dedykowanych stelaży, a pod kufer centralny musi trafić odpowiednia płyta montażowa. Jaki kufer motocyklowy wybrać?Podczas wybierania odpowiedniego modelu i rodzaju kufra musisz się zastanowić, do jakich celów wykorzystujesz najczęściej swój motocykl. Jeżeli są to głównie bliskie wycieczki i jazda miejska, to najlepszym modelem będzie prosty, kompaktowy kufer centralny, do którego bez problemu zmieścisz kask i najpotrzebniejsze, drobne rzeczy. Jaki kufer centralny będzie dobrym wyborem, gdy poza swoim kaskiem, będziesz chciał schować w nim także kurtkę i rękawiczki albo kask drugiego pasażera? Postaw na model o zdecydowanie większej pojemności. Natomiast jeśli często wyjeżdżasz na wielodniowe wypady za miasto i zabierasz ze sobą pasażera, to powinieneś zdecydować się na dwa kufry boczne, które zapewnią niezbędną ilość miejsca. Aby nie obciążać dodatkowo swojego motocykla, postaw na sprawdzony model TraX ADV 45/45 L, który został wykonany z aluminium. Lekkość obudowy nie ogranicza możliwości motocykla i pozwala cieszyć się dynamiczną jazdą Zapamiętaj, że ceny kufrów motocyklowych zależą od bardzo wielu czynników – przede wszystkim modelu, marki, pojemności, sposobu montażu i materiałów, z jakich są one wykonane. Proste i nieduże plastikowe kufry kupisz już za kilkaset złotych, natomiast bardziej pojemne modele, wykonane z metalu to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniego kufra motocyklowego? Skorzystaj z porady naszych ekspertów lub odwiedź nasze salony stacjonarne w Krakowie (ul. Mogilska 97) lub w Warszawie (Jawczyce, ul. Poznańska 54). |
Polecane